søndag den 2. februar 2014

Svenske kanelbullar




Jeg har det meste af mit liv komme meget i Sverige - og de sidste ca. 7 år, har mine forældre haft et sommerhus der. En helt klar favorit i Sverige er de svenske kanelbullar man kan få!

Jeg har været i køkkenet og lavet en ordentlig portion - hele 45 stk. blev det til! 
Jeg har lavet det på traditonelt svensk vis, med perlesukker på toppen, mindre remonce osv. 
Da der er meget hæve tid, skal man nok regne med det alt i alt tager 2 til 2,5 timer.

Opskrift (til 45 stk.):
- 50 g. gær
- 150 g. smør
- 5 dl. mælk
- 1 dl. sukker
- 1/2 tsk. salt
- 3 tsk. kademumme
- 11 til 13 dl. mel

Remonce:
- 100 g. smør
- 1 dl. sukker
- 1 spsk. kanel

Andet: 
- 1 æg til pensling (men kan også bruge mælk) 
- Forme til hver snegl/bolle


Fremgangsmåde: 
Smør smeltes (på lav varme) i en gryde, når det er smeltes blandes mælken i. Gær smuldres i en skål, og når smør og mælkeblandingen er fingervarm blandes dette med gæren - og røres sammen. 
Tilsæt sukker, salt og kademumme i blandinger, og rør det sammen. Tilsæt herefter melen lidt efter lidt, og får det ældet godt sammen, så det slipper skålens kanter. 

Lad nu hæve i 30-45min. 

Imens degen hæver kanman gøre remoncen klar. 
Her skal smøren være blød - det blandet med sukker og kanel, og røres godt sammen til en samlet masse. 

Del dejen i to lige store stykker. Tag det ene stykke og rul ud i et firkantet stykke på ca. 20x50cm. 

Smør derefter halvdelen af remoncen ud på stykket. 

Rul deje til en lang pølse, og skær til snegle/boller - ca. 1,5cm. i bredden, og læg dem i forme. 

Lad herefter hæve igen i 30-45min. 

Gør herefter det sammen igen med det andet stykke dej. 

Når de er hævet færdig skal de pensels og pyntes med perlesukker på toppen. De bages i en forvarmet ovn - 225 grader i 8-10min.  









Ingen kommentarer:

Send en kommentar