fredag den 31. januar 2014

Sundere banan muffin

Hjemme hos mig bliver baner tit ”for gamle” dvs. gul/brune - jeg kan kun lide lysegrønne bananer. Derfor prøver jeg at finde på andre måder man kan benytte gul/brune bananer.
Her kom jeg også med nogle forslag i mit indlæg om sundemorgenmadder. Hvor du faktisk kan benytte bananer i alle tre. Se indlægget her

Desuden; et godt råd til at bananer ikke skal modne for hurtigt, er at man ikke skal lægge dem sammen med æbler - da der gør at bananer modner hurtigere. (et godt råd fra en fra mit studie)

Her har jeg forsøgt at lave en sundere kage ved at benytte en masse bananer og æg og intet sukker og mel. (Tip: et godt størrelses forhold mellem æg og bananer er 1/1).


Ingredienser til 12 muffin:
- 3 bananer (som skal moses)
- 3 æg
- 1 ½  til 2 dl. Mandelmel
- ½ dl hakkede valnødder
- 1 ½ dl kokosmel
- 2 tsk. Vanilje sukker (som det eneste sukker/kan evt. fravælges)
- ½ tsk. vaniljepulver
- 1 tsk. honning
- 1 tsk. brun sirup
- 2 tsk. bagepulver
- 50 til 100 g. Hakket chokolade (alt kan bruges – lys, mørk, hvid, orangeknas, knas osv. Nu mere kakao nu sundere)
- 50g. mørk chokolade (gerne over 70%)


Fremgangsmåde (rigtig nem):
Tænd ovnen på 180g.

Del æggeblommer og æggehvider. Herefter tager du æggeblommerne og blander med alle de andre ingredienser (på nær æggehviderne).

Æggehvider piskes helt faste, og vendes meget forsigtigt i blanding. Vend så lidt som muligt, da der ikke er mel i til at få det til at hæve, er æggehviderne med til at give kagerne lidt størrelse, og gøre dem luftige.

Fordel i formene og put i ovnen. Bag dem i 20-25min.

Når kagerne er kølet lidt af bruges det smeltede mørke chokolade som glasur på kagerne (jeg pyntede også med lidt violkrymmel på toppen). Herefter kan du spises med det samme eller lade dem køle af.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar