mandag den 24. februar 2014

Meatza

Jeg har et par gange lavet meatza, og er helt vild med der - derfor vil jeg rigtig gerne dele det med jer. 

Meatza stammer fra paloe og stenalder kost, som er en en livsstil hvor man laver alt mad fra bunden og holder sig fra sukker, korn og konserveret produkter - meget kort beskrevet. 

Men jeg laver meatza på min egen måde - med det tilbehør jeg har lyst til.


Opskrift til et 500g hak. oksekød:
- 500g hak. oksekød
- 1 lille løg
- 1 æg
- 1 halv chili
- 1 revet gulerod 
- Oregano efter smag
- Salt og pebber
- evt. kan man også benytte hvidløg, andre revne grøntsager osv. i farsblandingen

Alle ingredienser blandes sammen til farsen, hvorefter man på et stykke bagepapir former en 'bøf' på størelse med panden men  skal bruge (ikke for stor kan anbefales) - ca. en centimeter høj. 

Herefter steges den på begge sider. 

Når den er færdig kan man putte noget tomatsovs eller ketchup på - og andet grønt og ost - her har jeg brugt hytteost. Derefter putter man den lidt i ovnen - 200grader, til osten er smeltet lidt. Hvis man vil have frisk salt o.l. på puttes dette på tilsidst. 






Man kan også lave en meatza på en bradepande. 
Her lægger man alt kødet ud på bradepanden som en stor firkantet 'bøf'. Putter tilbehør på og sætte en i ovne i ca. 45 minutter - afhængig af tykkelsen.  Til sidst kan man også toppe den med frisk salat.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar